tisdag 27 januari 2009

Jag äger en skola



Vi äger en en gammal skola på vår tomt och den skolan är barnens bästa lekplats. I den gamla skolan finns fortfarande en komplett gymnastiksal med lianer, klätterställning, ribbor..ja allt man kan tänka sig.


Här kan barnen gå ut och spela innerbandy eller bara hänga i repen. När vi har fest i skolan så gillar både stora som små att leka där. Skolan på 600 kvm är såklart en stor tillgång när man vill ha en sommarfest..man kan bjuda 100 personer utan att det känns trångt...men man ska också helst kunna renovera och måla den. Det finns fördelar och nackdelar med allt och jag måste nog säga att vår gamla byskola har haft mest fördelar.

Jag ångrar inte en enda dag att vi bor långt ute på landet. Mina barn har alla den fantastiska naturen precis utanför dörren, tillgång till kompisar..men dock inte alltid inpå knuten och får gå i en liten röd byskola nere i byn med 50 barn..precis så önskar jag att varenda unge skulle få uppleva. Jag vill att mina barn ska få vara barn länge och slippa alla krav som samhället ställer.
Vi har heller inte en massa aktiviter (1 i veckan) som barnen ska åka på ..vi prioriterar att vara med familjen eller att de får ta hem kompisar..helt enkelt mindre krav och mer lugn och ro. Jag har svårt att förstå alla dessa föräldrar som sätter barnen i olika aktiviter efter fritids/förskola. Vilka dagar..vilka vuxna orkar det?..alla föräldrar borde vara med en dag på skolan, fritids eller förskola..jag jobbar så och ser att många barn skulle istället behöva få komma hem till lite lugn och ro efter sin skoldag...jag tror det är många barn som inte fått lära sig hur man kopplar av.

Vi åker hellre på utflykt till staden.. än att åka på utflykt till landet! Jag erkänner jag vill få lite av Bullerbykänsla som jag upplevde som barn..tids nog får även mina barn känna på vårt stressiga samhälle.

Ha det gott!
Besök gärna min säsongsblogg My Lovely Four Seasons
Kram / Lotta

52 kommentarer:

♥ mamman i huset... ♥ sa...

Wow!

Det vita dårhuset sa...

Jaa, wooow!!!!
Fy tusan vilket privilegie för barnen!!!!
Är ärligt riktigt avundsjuk =)
Kramis Erika

Sjabbig men chic sa...

Det är ju så häftigt så den är inte sant Lotta!

Kram Lisa

Titti sa...

Vad mysigt..blir ochså lite avis :-)
Mvh Titti

Ingela la la sa...

Tänka att ha en egen gympa sal! Det kan nästan inte bli bättre.

Kram

Grodmamman sa...

Häftigt med egen gympasal!
Kram

Bitar av livet sa...

Det är ju inte klokt. Tänk att ha en egen jympasal! Om du inte öppnar din lilla butik så kan du ju anordna yogakurser eller innebandyturneringar där. Men jag kan tänka mig att det kostar en del att värma upp den lokalen på vintern. Men häftigt är det.
/E-K

Drömmen Om Huset sa...

Jag är verkligen avensjuk på dig, det erkänner jag mer en gärna :-)

Otroligt bra med en gympasal, den går att använda till så mycket.

Då du har platsen tycker jag att du skall följa ditt hjärta när det gäller inredningsbutiken!

/Tina

Veronica Tingvall sa...

Vad häftigt!
Jag längtar till landet...
Kram/Veronica

Snuttan sa...

ohhhh så vill jag med bo. Vad häftigt, så mycket roligt man kan ha där/Kramisar

livetpåfyran sa...

Jag och min man tänker precis likadant och har satt våra barn i en liten skola på ca 100 elever.(1-9) Barnen stortrivs och själv är jag med i skolstyrelsen för jag vill vara engagerad i mina barns skoltid! Tänk va många timmar de är där! Klart man vill göra vad man kan för de man älskar mest!!

Underbart med en egen gympahall!!

Kram Pia

Bodil sa...

I den här gymnastiksalen känner jag igen alltig. Så såg det ut även när jag gick i folkskolan. Det ser kanske likadant ut än idag. Men just det här med Bullerbykänsla är precis den barndomen som jag upplevde och då talar vi 50- och 60-tal. Skriver faktiskt lite om min barndom i mitt senaste inlägg på min blogg. Och jag håller med dig - lyckans barn som får växa upp nära djur och natur.
Kram

Tingeltangel sa...

Wow! Så häftigt att ha en egen gympasal att leka i. Och då har man inget skylla på för att slippa träna ju. Jag som bor i staden blir alldeles stum inför alla dessa ytor. Tänk att ha en sådan festlokal. Jag är grön av avund.

Hemmalycka sa...

Men jösses vad coooolt, egen gympasal det gör väl varenda grannunge avundssjukt. Och vilka fester ni kan ha. Jättefint, kul för er. Massor att inreda oxå :)))
Kram Åsa

Annika Christensen sa...

Grattis till denna underbara sal.
Jag skulle vilja säga att du är miljonär i dina tankar!!
Kan man säga så? Vet du vad jag menar då?
Kram
Annika

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh vännen så underbart, vilken lekplats Det vore något, en perfekt festlokal och allt i ett. Hoppas inte mitt mail skrämde dig för mycket ville vara ärlig. Maila gärna så jag får höra hur det går för dig, kanske har jag lite bra tips om du ska köra.Ha det bra.
Kramis Tess

plingan sa...

Men hur bra får man ha det på en skala???
Så fantastiskt lyxigt! Nähädå, jag är inte ett dugg avis...
Kram på dig å må så gott!

Tulipa sa...

hej Lotta!
Jag älskar också tryggheten med att bo på landet!
Det känns bra att kunna ge det till sina barn.

Jösses Amalia vad du bakar!
Din Kitchen Aid går verkligen varm. Det är ju så mysigt med hembakt. Jag är väldigt bakglad, men tycker att sen jag började blogga har det blivit mindre av den varan, sitter framför datorn istället för att knåda deg!
Fast något i veckan blir det alltid, man får ju inte helt lägga av när man har takterna inne!

Kram!

Anonym sa...

Åh va häftigt med gympasal! Där kan många drömmar förverkligas

Vilken toppen mamma du verkar vara Lotta! Känns som du verkligen prioriterar din familj vilket jag tycker är otroligt viktigt MEN som sååå mänga glömmer bort idag! Har oxå en dröm om att när jag väl får barn ska de få växa upp i ett litet samhälle med en liten skola :)Astrid Lindgren filmerna har sina spår även i mina drömmar ;)

Ta hand om dig nu Lotta och jobba inte ihjäl dig varken på jobbet eller på bloggen OCH framför allt fortsätt drömma!!!

Stor go natt kram
Anna "utan blogg"

miss.fighter@hotmail.com

strömmas sida sa...

Värsta gymet hos dig *ler*.

Jag håller helt med dig om att barn mår bäst att växa upp på små ställen.
Yngre barn - liten värld.
Vi bodde utanför stan när mina var mindre och nu när dom går i högstadiet och gymnasiet så flyttade vi in till stan.

Nattkram
Ingrid

annashusidingtuna sa...

Coolt lekställe, era barn måste vara populära bland kompisarna!
Kram Anna

Anonym sa...

Kloka ord som jag känner igen mig i, vi måste värna om barnens rätt att vara barn. En ack så viktig fråga men som ofta kommer i skymundan tyvärr. Så härligt ni bor och vilka möjligheter. Mmm tänk att få bo i den där härlig skolbyggnaden.. Ha en bra dag.
//Anne

Sabina sa...

Usch vad hemskt med egen gympasal och att bo på landet!! Nej, jag SKOJADE bara... men vad ska man skriva när alla andra redan sagt det jag ville säga... häftigt och super för barnen!!! :)
Kram S.

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Underbart! Helt fantastiskt!
Det är en fin skatt ni har i skolan:)

Susanne

Angelica E sa...

Godmorgon!

Det låter helt underbart att få bo så och du har helt rätt med barnen. Jag försöker själv att vara hemma så länge som möjligt med våra små.
Här i Spanien börjar de skolan redan när de är tre år och de flesta föräldrar sätter sina barn på dagis efter fyra månader! De vill inte alltid ha det så men föräldra- ledigheten är så kort.

Hur som helst låter det fantastiskt att bo som ni gör!

Kram

AngelicaE

StrandviksVillan sa...

Allt du skriver passar så bra in på min familj (förutom att äga en skola, hihi!).
Vi bor ju också på landet, jag har 2,5 mil till jobbet (fast då hinner man koppla av en stund i bilen), barnens skola har ca 60 elever och alla leker med alla i olika åldrar. Våra har inte heller många aktiviteter, bara klubbverksamhet en kväll i veckan. De bjuder istället hem kompisar eller besöker dom. Jag äääälskar att bo nära havet, året runt! Fast särskilt på sommaren så klart.

Visst har vi det bra? Kram A-C

rosenskära sa...

Du och din familj lever på ett sätt som jag är ganska säker kommer att ge er ett långt och lyckligt liv. Ni har gjort aktiva val med eftertanke.

GRATTIS!

Stor kram/Lena

Monique sa...

Hej !!!!
Vilken tillgång för barnen...med en egen skola.....super......
Jag håller med dig......inte för mycket aktiviteter för barn..........lagom är bäst...!!!
kram,
Monica i Rom

Linda sa...

TACK!! Håller fullständigt med det här med att barn sätts i för många aktiviteter. Träffade en tjej som gick i 5:an som hade träning varje dag utom lördagar... till och med skolsköterskan hade tyckt att hon skulle kanske välja bort en aktivitet. Men föräldrarna då!!
Barn måste få lära sig att ha "tråkigt" ibland!

Älskar din blogg by the way! =)

Lallis - liv och leverne sa...

Wow säger jag också! Kram Lallis

Nettan sa...

Säger som alla andra, WOW!! Va häftigt!!
Kram Nettan

Sofia sa...

Jag gillar ditt inlägg om ert liv och leverne. Jag jobbar själv inom skolbarnsomsorgen och håller helt med. Vilken lycka med en egen gymnastiksal;) Välkommen att besöka mig: www.daggdroppe.bloggspace.se

Lilla Fröken Bråttom sa...

Instämmer i WOW
Kram A-S

alvens kreative hjørne sa...

Hei :-)

Har ikke vært inne her før jeg...koselig side du har! Og så heldige dere er som har en egen skole på tomten! Herlig for ungene! Ha en fin dag!

Änglahem sa...

Hej Lotta,

Äldsta dottern sitter ijämte mig här nu och såg ditt inlägg.....åhhh...så skulle jag också vilja bo och ha det! Det var väl ett fint beröm från en snutta på 10½ år?
Vi bor ju på landet...men inte så idylliskt som ni gör....utan i en liten by med 200 inv. men kohagen har vi på baksidan....asfalten och gatubelysningen på framsidan....*tihi*....till makens belåtenhet. Min stora dröm är att få bo lite mer avlägset och att få renovera ett gammalt hus.....tur att man får drömma iaf.

Kram, Ulrika

ALEGNI sa...

det låter extremt lyxigt för barnen! jag har en kompis i ystad som också bor i en skola, o hans fem barn måste ju bara älska gympasalen!
kram
ingela

helene306 sa...

Jag håller med dig till fullo! Ser också när jag är ute på praktik vilket tempo det är i skolan och vissa barn har även långa dagar på fritids efter skolans slut. Knappt man orkar det själv men vi kräver att barnen ska orka .... Nä, här har vi inga aktiviteter inbokade och tänker inte spränga in ett schema för sonen heller. Det han vill ska han få göra så klart.

Underbart att ni har tillgång till en skola och komplett gympasal! Vilken enorm tillgång!

Kram!/Heléne

Lotta W sa...

Va underbart att ni har en lokal att utnyttja...ni kan ju även hyra ut den. ;)
Håller med fullständigt i det du säger om att barnen behöver lugn o ro...speciellt efter en hel dag i skola/dagis/fritids. Det är alltför många gånger man sett föräldrarna slita tag i sina barn för de "har bara 10 minuter på sig att hem och äta och byta om innan de ska till den aktiviteten". Ett skräckexempel är en kille som har träning 3 dagar i veckan plus matcher på helgerna!!!! Föräldrarna har tröttnat å sonen oxå...vad är det för tränare som lägger upp såna krav i tidig ålder???!!!! Nä...det räcker med att ha nåt i veckan och sen ska man leka med kompisar. ;) Kram kram

Lycklig fru sa...

Vilket underbart ställe ni har. Jag är stört-avundsjuk på gympasalen. Tänk att ha ett sånt ställe när man vill ställa till med fest.... *suckar avundsjukt*

Du har helt rätt i det du skriver. Barn behöver lugn och lika mycket som dom behöver aktiveras. Lagom är bäst.

Mvh
Sofia

Hem och Lycka sa...

Såå himla coolt! Och praktiskt!

kram

Stjärnor & Champagne sa...

Det är ju inte klokt att ni har sån tur. Vad fint.... Landet ja...Jo det har vi kvar. Men det är min ständiga huvudvärk eftersom jag inte trivs. Men maken är ju uppvuxen där om sommrarna och för honom betyder det mycket så jag har inte hjärta......Men det kommer säkert bilder därifrån.
Skall göra lite reklam för dig idag...

Kram Anne

Jenny sa...

Hej, hittade till din blogg idag och jag är såå imponerad av hur vackert ni bor! Och en egen skola o gympahall oxå..verkligen coolt!
Hit kommer jag igen:)
Ha en bra kväll,
Kram Jenny

Viola sa...

Dina ungar är vekligen lyckligt lottade Lotta, ha det bra, kram VIOLAN, så det blev lottade Lotta, fnioss...

Ellinor sa...

Håller helt med Dig! Vi bor också på landet. Och både jag och maken är uppväxta på det viset. Han gick i en jätteliten skola med "två klasser i samma klass". Jag gick också i en mindre skola om än inte fullt så liten som hans. Det blir en helt annan typ av stämning och sammanhållning i en sån skola!

Håller också med om att det är bättre att bo på landet och göra utflykter till stan! Har varit i stan idag. Och visst är det kul... men jösses så skönt det känns att komma hem igen!...

Ha det gott! Och tack för att Du, genom Din blogg, förgyller min vardag!!
Mvh Ellinor

kardemumma sa...

Men fy va coolt!
Jag skulle gärna vilja ha lite mer utrymmen också,kanske inte en hel skola men några bra förråd :)
Kramar C

Liza sa...

Hallå där...

jag håller med dig i varje ord du säger, skulle kunna varit jag som skrivit detta inlägg!
Jag vill att mina framtida barn ska växa upp precis så, utan krav och måsten, och med naturen utanför fönstret, så som jag själv växt upp!
Kloka ord.. och vilken häftig gammal skola!

Ha det bra!

Mvh Liza

Tusenfröjd sa...

Jag håller med dig... barn idag behöver få lära sig att bara vara, t o m att ha tråkigt för då utvecklas fantasin.
Har man dessutom en sådan pärla till "gympasal" är det ju underbart!
Ha det så gott/ Liv

Anna Nordlund sa...

Du är så klok du Lotta!
Skolan är nderbar när man är barn, där har jag lekt många timmar!
Kram kram

cloudberrie sa...

Vad klokt du skriver och så underbart du bor!!! Jag vill också ha en gammal skola, vilkan dröm...

KRAM från Eva

Ann-kristin S sa...

Så där hade vi det också när jag var liten ,åkte skolbuss till skolan och jag har bara bra minnen av att bo ute på landet .Det är en frihets känsla som inte kan beskrivas med ord utan måste upplevas

Anonym sa...

Jag blir alldeles varm i hela kroppen av att läsa det du skriver...tycker precis som du. Bor lite på landet med hästhagar runtomkring. Säger som Ernst nog skulle gjort -Det här är livskvalitet. Håller på att renovera ett hus från slutet av 1800-talet. Älskar det. Har massor med bärbuskar och gamla fruktträd. Lyxigt att bara kunna gå ut och plocka det man vill. Tack för att du delar med dig av allt ditt vackra. Kram Linda

Jonatan och Frida sa...

Oh, härligt med en egen skola. Finns det en plint till övers som man kan få köpa?!

Frida

frida.hagman@bredband.net