fredag 13 februari 2009

Småfranska


Här kommer ett av mina brödrecept på förfrågan. Ett jätte gott bröd på småfranska..men som jag även använder som brytbröd.

Ingredienser:50 g jäst, 5 dl ljummet vatten, 50 g smör el. margarin, 1-1½ tsk salt, 1/4 dl socker (för jäsning) ca 12 dl vetemjöl

Pensling och garnering:Uppvispat ägg, Vallmofrö el. sesamfrö eller annat frö

Beskrivning:Rör ut jästen i sockret och tillsätt vattnet. Smält matfettet och blanda i det tillsammans med saltet. Arbeta in mjölet, degen ska vara något kladdig. Låt degen jäsa i ca 30 minuter. Knåda degen väl. Dela den i 24 lika stora bitar. Rulla varje bit i händerna till små bollar. Låt dem jäsa en liten stund. Pensla dem sedan med det uppvispade ägget och strö över garneringen (kan uteslutas). Grädda i 225-250° mitt i ugnen i ca 10 minuter, tills de har fått fin färg. Låt dem kallna på galler under bakduk.

Jag bakar dubbelsats i min Kitchen Aid artisan från Bagaren & kocken som rymmer 4.8 l. Om man låter degen jäsa i buken så rinner nästan degen över...hi, hi..det har jag fått erfara några gånger..Kom ihåg att degen ska vara kladdig när den jäser och så tar du i mer mjöl när du bakar ut dem. Lätta och super goda

Lycka till

Undrar du över något eller bara vill skicka en hälsning (och inte har blogg) kan du göra det här eller besök gärna min säsongsblogg My Lovely Four Seasons

Kram / Lotta

8 kommentarer:

Det vita dårhuset sa...

Tack för det! ska försöka baka ditt recept till helgen nu!

Ha det gott!
Kram Erika

Hanna sa...

Undrar om jag ska dra fram den gamla assistenten :)
Den är orange, och inge vacker att se på, som din. Men jobba kan den :P (undrar on det är antikvärde på den, hihi..)
Tack för receptet!

Du är så flitig med dina inlägg, så jag hinner inte med :D

Ha en fin alla hjärtans-helg!!
Kramar / Hanna

Vita ljuva tankar sa...

Tack för ett bra recept! Jag har en receptmapp där jag sparar tips på godsaker från bloggen, börjar bli några stycken nu :)

Min KiA ska få knåda pizzadeg idag ;)Mums för hembakad pizza på dinkelmjöl.

Kram

sofie sa...

Det lät gott, kanske det blir baka av ikväll..
Trevlig helg,
kramelikram Sofie

Stjärnor & Champagne sa...

Kul att se ditt resultat från baket...Gäspar lika mycket nu= konstant trötthet....Jätte fina bilder som vanligt...

Kramkram Anne

Hemmalycka sa...

Ser jättegoda ut.
Kram Åsa

Hem och Lycka sa...

Ser vrålgott ut, hihi, surprise när degen väller över kan jag tänka mig :-D

kram

Ann-kristin S sa...

Å så gott det ser ut :)