fredag 11 maj 2012

Citronträd


Mitt trädgårdsliv har inte kommit igång ännu...jo lite, men jag önskar jag kunde ha alla citron och olivträd ute hela dagarna så jag slipper bära in dem igen. Min man har skött alla så bra i vinter så citronerna har mognat och blivit gulare. I år ska jag köpa lagerbladsträd, det ska bli min nästa investering. Gillar dessa träd i korg som man kan övervintra, då blir det på sikt billigare för plånboken.

Får många frågor av förvaring av citron och olivträd...vi har dem i ett rum på vintern i vår skola med max 10 grader varmt och ganska ljust. Vattnar dem ca 1 gång i månaden och det har funkat för oss. Tar vi fram dem igen i början på mars, ger lite ny jord och så växer de så de knackar och ställer in dem till hösten när det börjar bli kallt. När man har dem inne på vintern är det svårt att hålla dem vid liv, det blir oftast för varmt...de tappar blad eller så kan de få löss.

Nu är det dags för frukost efter lite morgonjobb, ska till frissan idag och bli snygg och lite annat.

Ha en skön fredag!
Kram Lotta

9 kommentarer:

alegni sa...

men vad häftigt med egna citroner, lotta!
kram
ingela

Vita Hemligheter sa...

Gottigt med egna citroner:)Jag har också pallkragar och odlar i, men jag har alltid bara haft en men så fick jag ju se att du ställt flera på varandra så det blir högre. Det var ju riktigt bra samtidigt som ställt till det i mitt huvud då jag nu funderar på om jag vill göra om mina;)Jag brukar så blandade sommarblommor i en av dem då tjejerna älskar att plocka blommor.
Önskar dig en fin fredag och härlig helg!
Kram Emma

Lövbacka sa...

Ska ta chansen och pröva lite fler spännande växter i år, hade ett olivträd ett år, lyckades inte så bra - men skam den som ger sig!Nu är jag på gång ingen när jag ser dina fina bilder! Kram Pernilla

Titta in hos Thess sa...

Han är för duktig din man =)
och jag håller med dig att det ska bli skönt att slippa kånka dom ut och in hela tiden,jag måste dessutom åka till "trädgård".
Hoppas du får en skön fredag.

Kram Thess

Casa of Mia sa...

Härligt med citronträd, vi har hus på Mallorca och där har vi apelsin och citronträd, så underbart att plocka och ta med in, så gott! Önskar dig en fin fredag kram

Browneyedgirl sa...

Hejsan =) Vad fint med oliv och citron träd. Härligt att kunna vara ute i trädgården, önskar mig lite sol bara med. Ha en skön fredag! Kram

Frostrosor sa...

Vad roligt att se ditt fina träd!
Happy Friday fining!

homemadebyanna sa...

Jag har ännu inte lyckats övervintra något citrusträd, men skam den som ger sig. Olivträden däremot är niemas problemas.
kram

Helena - ullvi32 sa...

Skulle vilja ha både olivträd och citronträd men ja, nästa år kanske ;)
Ha en trevlig helg, hoppas vi slipper regn och tråkväder nu!