söndag 27 oktober 2013

Tonårsmamma


Tavla Hemlängtan. Love Ullared


Det har hänt mycket sedan jag startade bloggen, nu är man tonårsmamma vilket innebär ett annat liv än när man startade bloggen. Mindre picknick i skogen om man säger så :)

Jag har en väldigt snäll 14 åring här hemma, vi har inga konflikter mellan oss. Hon är inte den som bråkar utan är glad och positiv. Vi har en nära relation, pratar mycket och vi gillar lika saker, lika kläder osv. Det finns inget negativt med vår stora dotter. Hon är en underbar person som inte alltid haft det så lätt i skolan med att lära sig, men tar allt med ett leende. Hon är inte ute på så mycket äventyr ännu...men det kanske kommer :)




Jag skämmer bort mina barn med mycket tid, upplevelser och saker. Men jag förväntar mig också mycket tillbaka. De städar numera vår hus en dag i veckan och får ersättning för det och de får hjälpa till på olika sätt för att få pengar till kläder, saker de vill köpa osv. Jag begär att de alltid uppför sig i olika sammanhang, är artiga, inte tjurar över småsaker, eller inte orkar osv. Jag ställer höga krav på dem, men de får också mycket tillbaka. Jag finns ofta nära dem och ser sällan problem utan mer möjligheter. 

Det tråkiga är (om man ser det egoistiskt) att när de blir större så är kompisar mer och mer viktigt. På lovet ville jag åka till Stockholm och bo på hotell med teater, men barnen de vill hellre umgås med kompisar och fira Halloween. Jag förstår och accepterar såklart det. Det blev ju billigt för mig :)) och jag har mycket egna intressen och kompisar så jag är inte så ensam, men det är roligt att göra saker med sina barn. Jag älskar umgås med dem för de är så gulliga och trevliga och jag blir glad av att vara med dem. Jag är glad att vi upplevt mycket tillsammans, för när de blir större blir det lite mindre de vill umgås med oss. 

Ha en fin kväll, nu ska jag laga lax och sedan gå ut och gå med en vän

Kram Lotta

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det är superviktigt att ha uttalade förväntningar på sina barn. Det är min melodi också. Likväl som att skrämma skiten ur och trygga på annat sätt. Kram Mia

http://bloggmorsorna.se/happyvardag/2013/10/27/fulltaliga-blev-overtaliga/

LIFESTYLE by Sessan sa...

BRA!! Jag gillar din melodi, absolut. Det är jätte jätte viktigt att dom lär sig att man faktiskt måste bidra för att få.
Jag vet jag har mötts med arga kommentarer då förr när min nu 23 åring & makens nu 20 åring var tonåringar & bodde hemma.
Folk kunde inte fatta hur jag kunde vara arg när jag inte fick hjälp & hur jag kunde tycka att dom fick hjälpa till lite i hemmet för att få.
Vissa menade att det är en självklarhet att barnen skall få allt dom vill ha & att det är fel att kräva någon form för arbetsinsats för det. Styvsonens mamma kunde vara jätte arg på det också, hon hade ju bara han att serva...

Men jag tänker att, självklart får dom ju allt dom BEHÖVER!! Men om man kanske skall lägga lite extra på märkevaror hit & dit, kan dom ju visa lite uppskattning med att bidra lite hemma.

Jag insåg fort att jag fick sluta skriva om det.

Å så, känner jag mig väldigt igen i det där att man sakta blir lite mindre viktig & att vännerna blir viktigast. Det är ju klart helt som det skall vara, en del av att klippa navelsträngen. Men visst är det lite jobbigt för mamma hjärtat med det där "nya tiderna".

Numera, har vi ju bara dottern på 7,5 hemma & jag måste säga att jag önskade det fanns ett "stanna tiden" piller. Hualigen när hon skall börja prioritera bort oss :P

Fin kväll till dig & mysigt höst lov

På Selmas gata sa...

Jag tycker att det låter himla vettigt det du skriver! Min mamma"curlade" oss alldeles för mycket och då blev det en chock att flytta hemifrån och inse vilket jobb det är att sköta ett hushåll. Sonen kommer också få hjälpa till hemma, men han är bara tre ännu så än så länge är det på rätt låg nivå. Kul ämnne att läsa om, att få höra hur andra gör tycker jag är jätteroligt:) Kram/tanja

Tess sa...

Vilket fint och klokt inlägg! Du är en bra mamma! :) Kram