måndag 25 november 2013

Lägga marockanskt kakel



Nu är det äntligen dags att få fint i vår lilla hall, eller smatt kanske man kallar det. Vi gjorde ordning vårt lilla badrum när vi flyttade in i huset men lilla smatten blev aldrig fixad och inte heller när vi byggde nytt badrum.

Men häromdagen kom en snilleblixt att det marockanska kaklet som vi skulle göra ett annat projekt med istället kunde bli golv här. 


Tyvärr är kaklet så tjockt som betongplattor att man måste göra om allting under och en massa jobb så det blev lite dyrare än vad jag tänkt mig, men å andra sidan så är det inte så mycket kvar att göra här inne på huset och jag vill gärna bli klar. 

Jag vet att det är många andra bloggerskor som lagt detta eller liknande och det tackar jag för. Utan den inspirationen skulle det inte bli golv hos oss. Jag skulle inte vilja ha det i ett stort badrum, men en liten yta är väldigt snyggt. Plattorna köpte jag hos Allrum i somras, de har inga i lager just nu men det kanske går att beställa. 

Ni ska få vara med på hur det går till att lägga detta, så här är förebilder. Hantverkarna kommer när som helst.

Kram Lotta



9 kommentarer:

rose japan sa...

HELLO I lOve your blog

hugs rose jp

Anna Lantligt på Svanängen sa...

Det är så härligt att följa renoveringar! Kaklet ser superfint ut! Kram Anna

Ekenäsliv sa...

Kommer bli huuuur snyggt som helst det där.
Ja då har vi med en smått, fast jag aldrig hört det ordet förut;) den ligger näst på vår lista. Ja efter vardagsrummet då. Just nu är här lite kaos då vi renoverar gästrummet och alla de sakerna står i vardagsrummet, men det ska bli klart till jul hopppas vi. Det är röris vi väntar på, hoppas han kan komma denna veckan.
Lycka till nu!
Kram Anna

Anonym sa...

Åh så fint det blir, jag har också hantverkare i hela huset.
Det är så kul att renovera eller hur? sluta aldrig renovera.
Kram Ann

Anonym sa...

får jag ge dig ett tips , för jag ser kablar som går längs med tröskeln.... har också det och vi köpte smalaste kabelrännan i ekfärg o nu tänker man inte längre på det ! Du har ett underbart fint hem, o jag läser din blogg varje dag

♥ Fyra årstider sa...

Å tack för pepp, hoppas det blir bra och visst har du rätt i kablarna. Det är en sådan grej som gör mycket men som inte blir av. Vårt sovrum är också en projekt men inte så bråttom. Ska köpa sådan kabelränna, tack för tipset.
Kram Lotta

Huset på landet sa...

Åh det ser ut att bli riktigt fint. Här hemma ha vi också en liten hall som väntar på klinker, men det blir nog inte klart förrän till våren. /Maria

Sallys hus sa...

Heeeeeeeej!

å så fint det där komemr bli!
Det där är ju exakt samma som jag hade tänkt ha i badrummet.. men vi har tänkt om.. vill inte heler ha det på en såpass stor yta så det får bli någon annanstans någon annan gång..;)
ska bli kul att få se sen när det är färdigt!

Ååå dina granrisbokstäver.. woooow... viiill haaaa..;)
kraaaaaaam Katarina

♥ Fyra årstider sa...

Granrisbokstäverna var ju inte så svårt, den där sågen var toppen att använda :)

Kram Lotta