måndag 20 januari 2014

Ganska lugnt på inredningsfronten



Jag var ju aldrig på Formex men har sett att dimmblå och rosa är vårens färger. Lite smutsiga i nyansen. Jag har ju redan dimmblå i soffan och några färger här och där. Lite rosa kan säkert smyga sig in också framöver. 


Just nu är det ganska lugnt på inredningsfronten här hemma, det finns mycket jag vill göra men jag sparar pengar på hög :) jag vill resa och uppleva mer och det kostar. Har fyra resor bokade i år och så alla reportageresor när vi sover över på olika ställen. Jag vill ha mer pengar på banken ( lite Economista som Blondinbella skulle ha sagt). Så ska två bilar bytas, en är redan beställd. Bor man i skogen så kör man mycket och jag vill ha en miljöbil.

Ett år gjorde jag/vi om mycket hemma, förra året satsade jag mycket på mig eftersom jag bytte storlek flera gånger. I år vill jag satsa på upplevelser i första hand och min verkstad i skolan. Fast fick jag drömma fritt så skulle jag gärna vilja bygga om vårt stora utedass till arbetsplats och göra ordning i sovrummet. Men eftersom det gäller att spara först och handla sedan får det ta lite tid och jag prioriterar att jobba lagom mycket.


Tvbänk Baazar


Halvmånebord arv som vi målat, spegel House doctor, 
vas och ljusstake Allrum, kruka vit från Butik Linnea, trunk från CE Inne & ute Örebro

Fast jag vet hur vi är..det dröjer ett tag och så börjar det klia i fingrarna. Även min man är sådan, han gillar ha nya projekt. Fast vi har blivit lite lugnare, eller så är det för det är vinter. Vänta till sommaren kommer så har vi säkert häcken full, för då ska vi fortsätta ute och där finns massor att göra. Bor man på 200 kvm, har en skola på 600 kvm  och har 1 hektar mark blir man aldrig klar. Man får lära sig att vara glad för det man har gjort istället och resa vill jag göra så mycket som bara går innan ungarna har blivit för stora och väljer åka med sina kompisar istället.

Det är svårt med prioritering, och det kan se lite olika ut år från år. Vi bosatte oss långt ut på landet för att kunna få båda delarna, både lagom dyrt boende och upplevelser och det är jag glad för.

 Hur tänker du om detta år, hur ska du/ni prioritera i år?

Kram Lotta

10 kommentarer:

Septemberflikka sa...

Jag hoppas på att detta är året då vi är tillbaka på fötter igen efter ett tufft 2013 då jag sa upp mig utan nytt jobb och dessutom satsade på att öppna min webshop (market-place.se). Nu har jag shoppen och ett nytt "vanligt" jobb och förhoppningsvis är vi snart back on track. I år blir det att spara och ev göra en mindre resa. Skulle vilja fixa lite hemma ( måla och riva tapeter) men vi får se hur det blir. familjen ska prioriteras högst upp i alla fall.

Ha en härlig måndag!

Kram

balans i livet sa...

Jag tror att det är viktigt att sätta sig som familj varje år vid årsskiftet och dels göra bokslut över året som har gått - vad ville vi göra, vad har blivit gjort och hur blev det? Sen tror jag att det är bra att tillsammans staka ut vägen för kommande år och göra en plan för vad man vill, vad ska man satsa på, vilka prioriteringar ska man göra, hur vill man att det ska vara vid årets slut. Som en tredje sak tror jag att det är bra att även se på lite längre sikt med vart man är på väg, vilka drömmar man har osv. Det stärker familjen och det stärker en själv. Intressant med era olika prioriteringar de senaste åren.

Milla sa...

Prio det här året borde vara att försöka planera och sätta igång en badrums -och sovrumsrenovering (hänger ihop). Men känner jag mig själv, hur viktig är den? Främst kämpar jag med att må bra, och kämpar för en annnan medlem i familjen. Det viktigaste man har. Vi var ju på 4 fantastiska resor 2013, så i år blir det kanske lugnare eller också inte. I mitt liv har jag lärt mig att planer är till för att oplaneras ;=)kram Milla

Bakom dörr nr. 11 sa...

Det är så mycket man vill göra, vi bor i lägenhet så det går inte att göra vad som helst, men inredningsprylar kan man ju alltid köpa ;) Vi har en son på snart 17 år som satsar på triathlon, vilket är jäkligt dyrt, men väldigt roligt så vi lägger mer än gärna pengar på hans cyklar och tävlingar mm. Förhoppningsvis blir det en resa till sommaren.
Önskar dig en bra dag.
Kram Pia

KniktElin sa...

Åh vad jag känner igen det där kliet i fingrarna! Man blir liksom aldrig nöjd särskilt länge efter ett slutfört projekt. Då är det dax för nästa! Men roligt är det! Och lite jobbigt stundtals. Kul att hitta hit till din blogg! Vi verkar tänka lika både vad gäller dyrbar familjetid och att bo på vischan för att även ha råd med annat. Ha en bra dag! Elin

Susanne Jonsson sa...

Åh vad det ser fint ut hemma hos dig! Jättefint! Och vad klokt det låter att ha olika prioriteringar för olika tider liksom. En nära släkting till mig sa alltid "Var sak har sin tid" och jag förstod aldrig det där när jag var liten, men nu gör jag det.
Detta år ska jag prioritera mig själv på så sätt att jag ska ta mer plats och se till att jag inte stressar. Stressen kommer att ta kål på mig annars och det tänker jag aldrig tillåta. Nu har jag det så bra att jag, åtminstone för tillfället, kan välja lite vad jag vill göra, och då tänker jag baske mig göra det utan att känna mig egoistisk! Så det så!

Min KuriÅsa Värld sa...

Min prioritering måste bli att hitta ett jobb, eller flera! Kan mycket väl tänka mig att kombinera olika deltidsarbeten.
Så hoppas jag på mer skrivande!
Dessutom satsar jag mer aktivt på att finna kärleken. Fullt upp alltså;)
Kram

Anonym sa...

Det verkar vara ganska anjenäma beskymmer dom flesta har, trots allt :)
jag tänker på dom som inte har en inkomst (arbetslösa tex)
Undrar många gånger vad dom tänker på när vi har sådana här i-lands problem-
Bara en reflektion som flög över mig i all hast.
Kram Anna

♥ Fyra årstider sa...

Anna, jag har också varit arbetslös, haft många jobb som samtidigt för att få livet att gå ihop sig. Jag kan berätta hur det är och hur jag tänkte det. det är inget roligt bekymmer men det har format den jag är idag.

Till er alla roligt att läsa er tankar på min frukost!!

Kram Lotta

balans i livet sa...

Till Anna och alla er andra - oavsett om man är arbetslös (vilket jag också har varit vid flera olika tillfällen i mitt liv) eller inte, om man har bra ekonomi eller inte så kan alla göra förändringar i sitt liv. Det viktigaste är att veta vad man faktiskt vill. Vad är det för drömmar man har? Vilka prioriteringar vill man göra för att komma dit? Att inte göra något alls, och sedan klaga över sin situation är inte konstruktivt. Att inte själv göra aktiva val, utifrån sina prioriteringar, ger inga förändringar alls. Själv har jag läst på universitetet i sex år som ensamstående mamma med en ekonomi som legat strax över existensminimum, men jag visst vad mina mål var, och jag prioriterade bort en hel del under de åren för att komma fram till min psykologexamen för att kunna jobba med det jag gör idag.

Sen stannar jag upp varje år och gör nya kartor, för mina drömmar och mål förändras lite med åren. Men utan vägkartan och att tänka igenom vad som är viktigt för mig, vilka prioriteringar jag vill göra skulle jag aldrig nå fram.

Lycka till! Oavsett om dina mål är att skaffa ett jobb, byta jobb, utbilda dig, jobba mindre, byta livsstil, flytta, träna mer, äta sundare, bli allmänt mer hälsosam, stressa mindre, shoppa mindre, rensa i ditt hem - ja vi har alla olika mål, och ibland olika prioriteringar för olika perioder.
Kram Ansi